Jak pomóc dziecku z dysleksj?? Jak sprawi?, aby ch?tnie czyta??o?
Rodzice dzieci rozpoczynaj?cych edukacj?, cz?sto ju?? w przedszkolu s??ysz? o dysleksji. Dobry logopeda u czteroletniego dziecka zauwa??y, ??e co?? mo??e by? na rzeczy... Rodzice dr??? pó??niej przez kilka kolejnych lat o to, aby ten problem szcz???liwie omin??? ich pociech?. Jednak niekiedy pod koniec III klasy szko??y podstawowej pada ostateczna diagnoza – dysleksja. I zaczyna si? droga „pod górk?”...
Czym jest dysleksja?
Dysleksja jest okre??lana jest jako specyficzne trudno??ci w czytaniu i pisaniu u dzieci o prawid??owym rozwoju umys??owym. Powstaje poniewa?? mózg nie przetwarza w sposób prawid??owy formy pisanej i/lub j?zyka mówionego.
Z dysleksj? rozwojow? wi???? si? trzy wa??ne terminy:
DYSLEKSJA - specyficzne trudno??ci w czytaniu;
DYSORTOGRAFIA - specyficzne trudno??ci z opanowaniem poprawnej pisowni (tak??e b???dy ortograficzne);
DYSGRAFIA – s??aby poziom graficzny pisma.
Co do cz?sto??ci wyst?powania dysleksji mamy rozbie??ne dane w literaturze. Wed??ug polskich bada?? odsetek dzieci dyslektycznych stanowi oko??o 9-10% (Bogdanowicz, Jaklewicz 1968-1982).
Symptomy dysleksji mo??na rozpozna? ju?? u bardzo ma??ych dzieci. Cz?sto zwiastuje j? nieprawid??owy rozwój mowy - je??eli dziecko mówi i s??yszy ‘safa’, to tak te?? napisze. Przedstawienie s??owa ‘szafa’ za pomoc? dwuznaku, do czego dojdzie najpó??niej w pierwszej klasie, b?dzie dla niego... dziwne. Zagro??enie dysleksj? we wczesnym dzieci??stwie sygnalizowa? mog? tak??e:
niezgrabno??? ruchowa objawiaj?ca si? podczas zabaw, pisania i rysowania (brzydkie pismo),
trudno??ci z okre??leniem stron prawa/lewa, obur?czno???
trudno??ci w uk??adaniu puzzli, przerysowaniu wzoru graficznego
trudno??ci w sylabizowaniu i g??oskowaniu wyrazów
trudno??ci w czytaniu i pisaniu pomimo dobrej inteligencji oraz odpowiedniego wsparcia ??rodowiskowo-dydaktycznego tj. pismo zwierciadlane, mylenie liter o podobnym kszta??cie (p-b-d-g), liter odpowiadaj?cych g??oskom zbli??onym fonetycznie, opuszczanie liter, b???dy ortograficzne pomimo znajomo??ci zasad ortografii.
Czy to te?? Twoja historia?
"Mój Janek ju?? w zerówce mia?? problemy z sylabizowaniem, potem g??osowaniem. Sk??adanie liter w wyrazy, to by?? koszmar. W rezultacie uczy?? si? czytanek na pami?? – to akurat sz??o mu doskonale. Zawsze by?? wygadany, dlatego pi?knie opowiada?? i trafnie odpowiada?? na pytania. By? mo??e dlatego problem zwany dysleksj? wyp??yn??? du??o pó??niej - dopiero w czasie kiedy trzeba by??o samodzielnie czyta? lektury. ??adnej z nich nie by?? w stanie przeczyta? w zadanym przez nauczyciela czasie. Nie dobija?? nawet do po??owy. Poprosi??am o badanie. Diagnoza by??a jednoznaczna – dysleksja rozwojowa przy wysokich zdolno??ciach intelektualnych. Zacz?li??my terapi?. To by??a nieko??cz?ca si? walka o ka??de pi?? minut sp?dzone nad ?wiczeniami. Ale nie tylko o ?wiczenia chodzi??o. Przede wszystkim o emocje i poczucie w??asnej warto??ci. Aby pomimo dysleksji nie polecia??o ‘na ??eb, na szyj?’. Czy si? uda??o? Czas poka??e..."
Dekalog rodzica ma??ego dyslektyka
Wsparcie dziecka z dysleksj? jest ogromnie wa??ne. Nie podcinaj skrzyde??, pomó?? lata?!
Jak najwcze??niej podejmij dzia??ania zwi?zane diagnoz? i profilaktyk? dysleksji, aby zminimalizowa? u dziecka pó??niejsze trudno??ci szkolne.
Zasygnalizuj dziecku delikatnie, ??e mo??liwe s? pewne trudno??ci, ale zawsze mo??e liczy? na Twoje wsparcie i zrozumienie.
Dziecko uczy si? czyta? poprzez czytanie, a pisa? poprzez pisanie. ?wiczenia s? konieczne – dbaj o ich spokojny przebieg i regularno???.
Buduj pozytywn? samoocen? dziecka. Dbaj o równowag? – jego samoocena nie mo??e zale??e? tylko od osi?gni?? w szkole.
Wyja??nij problem z dysleksj? rodze??stwu dziecka, aby uzyska? wsparcie i zrozumienie. Ze wzgl?du na du??? ilo??? ?wicze?? z dzieckiem dyslektycznym, rodzice musz? po??wi?ca? mu wi?cej czasu. Jednak w miar? mo??liwo??ci nale??y zadba? o to, aby inne dzieci na tym nie traci??y.
Wyrabiaj w dziecku pozytywne nastawienie do pracy i szko??y. Chwal nie za osi?gni?cia lecz za prac? w??o??on? w wykonanie zadania czy te?? dzie??a.
Zach?caj dziecko do niezale??no??ci w odrabianiu lekcji. Je??eli b?dziesz kontrolowa? ka??dy jego ruch, wyrobisz w nim poczucie, ??e bez pomocy sobie nie poradzi.
Wykonuj?c z dzieckiem dodatkowe ?wiczenia, trzymajcie si? za??o??onego planu czasowego.
Lepiej zrobi? krok w ty?? i da? dziecku poczucie sukcesu, ni?? stale podnosi? poprzeczk? nie pozwalaj?c zasmakowa? zwyci?stwa. Nawet je??eli dziecko ponosi pora??k?, doce?? jego prac?, je??eli si? stara!
Dysleksja to nie koniec ??wiata, ale pocz?tek terapeutycznej w?drówki!
Jak zach?ca? do czytania i ?wicze???
Twoje dziecko powinno wiedzie?, ??e jego trudno??ci nie s? ??yciowym dramatem, ba niejednokrotnie dotykaj? ludzi wybitnych. Powiedz mu, ??e jest w towarzystwie Edisona, Einsteina i Andersena. Dysleksja nie jest wi?c synonimem pora??ki. Oznacza jednak wi?cej ?wicze?? i treningów w drodze do sukcesu.
Do czytania zach?caj podsuwaj?c ciekawe ksi???ki, dostosowane do wieku i zainteresowa?? dziecka. U??wiadom, ??e w s??owie pisanym s? odpowiedzi na praktycznie ka??de pytanie jakie zrodzi si? w jego g??owie. Zach?caj do poszukiwa??, rozbudzaj ciekawo??? ??wiata.
Ucz alternatywnych sposobów notowania. Dzi?? wiemy, ??e dobre notatki to mapy my??li i ??a??cuchy zdarze??. Dziecko nie musi du??o pisa? – zamiast tego rysuje i koloruje, a zapami?tywanie jest przy tym znacznie skuteczniejsze.
Problemy dyslektyczne u dziecka wywo??uj? ogromny stres szkolny. Postaw na to, aby nauczy? dziecko radzi? sobie z trudnymi sytuacjami. Naucz je skutecznej relaksacji. Wiele sposobów na stres dziecko pozna na naszych kursach. Nauczy si? dobrze notowa?. Pozna kocie ruchy, które udoskonal? jego umys??. Zapraszamy!